Social Media Strategie; Waar beginnen en waar eindigen?

Zet jouw bedrijf Social Media in? Ja? Heel goed, maar heb je hiervoor een strategie uitgestippeld of ben je zomaar begonnen? Ben jij zomaar begonnen, denk dan eens na; voor het inzetten van traditionele media bedenk je toch ook doelstellingen en een strategie?  Dus voor Social Media ook!

Waar beginnen?
Begin altijd met een nulmeting. Hier meet je wat er op dat moment aan de hand is. Je kunt hierbij meten hoeveel mensen jouw social media kanalen volgen, wat er over je gezegd wordt, hoeveel er over je gepraat wordt enzovoort. Hierdoor kun je straks, na de implementatie van je strategie meten wat er gebeurt.

Nadat je dit heb gedaan, kun je aan de rest van je strategie beginnen.  Je begint met het formuleren van je online doelstellingen.
Adis Nazareet geeft een goede uitleg over hoe je deze doelstellingen kunt bepalen.  Vaak worden er doelen gesteld zoals naamsbekendheid vergroten, leads genereren of klanten behouden. Budeco geeft een overzicht van de 7 meest gebruikte doelstellingen.
Tegelijkertijd, zoals Adis in zijn artikel verteld, kijk je ook naar je online doelgroep. Wie is dat nu eigenlijk?  Lees hiervoor het artikel van Jaap Jacbos, over wie je online doelgroep is en je kunt meteen hiermee aan de slag.

De strategie
Nadat je je doelstellingen en doelgroep heb bepaald ga je aan de slag met je Social Media strategie. Om dit in te vullen zijn er verschillende methodes ontwikkeld.  Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken de Social Media cycle van MarketingMonday. Deze cirkel gaat uit van 12 stappen verdeeld in 3 fasen namelijk:

  • De strategie: Hier bepaal je je doelstellingen, doelgroep, de content die je wilt verspreiden, de kanalen en of je gebruikt maakt van owned of/en paid media
  • Het opbouwen van community’s:  Je fans moet je verbinden en activeren iets te doen. Bedenk hoe je je community laat groeien en zij jouw producten kopen.
  • Faciliteren en organiseren: Analyseer je Social Media inspanningen, zorg dat medewerkers gemotiveerd zijn dit te doen en zorg voor de juiste tools. Daarnaast organiseer wie wat gaat doen op gebied van Social Media.
Social media cycle

Social Media Cycle

Het OASIS model heeft een ander insteek  over de implementatie van Social Media in je bedrijf. Het OASIS model heeft 5 stappen om Social Media te implementeren:

  • Objectives: Je doelen
  • Audiance: Je publiek/doelgroep
  • Strategy: Hoe ga je je doelen bereiken
  • Implementation: Het uitvoeren van je strategie
  • Sustainment: Up to date houden van je Social Media
OASIS model

OASIS model

Je kunt één van deze modellen gebruiken, maar er zijn er nog veel meer.  En zoals je hier misschien al ziet, zijn er veel overeen komsten tussen deze modellen te vinden. Socialmediamodellen.nl bied een overzicht van vele modellen op het gebied van strategie en andere Social Media onderwerpen.

Waar eindigen?
Nadat je de strategie hebt geïmplementeerd zul je dit altijd moeten bijhouden. Dit geven ook de modellen hierboven aan.  Het houdt dus nooit op en je zult je Social Media kanalen up to date moeten houden en goede content moeten plaatsen.   Om aan goede content te bieden hebben Chip en Dan Heath een makkelijke afkorting bedacht waaraan je content moet voldoen om interessant te zijn voor jouw fans. S.U.C.C.E.S staat voor simple, unexpected, concrete, credible, emotional en stories. Een uitgebreide uitleg over hoe je jouw verhaal p(l)akkend maakt door middel van 6 stappen lees je op het blog van booksinbusiness.

Zet jij dus Social Media in maar heb je hiervoor (nog) geen strategie bedacht? Ga dan snel hiermee aan de slag zodat jouw Social Media meer rendement biedt!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s